INTERVJU Đean J. Fu: Moja autobiografija je putovanju kroz moje muzičke pustolovine

Jean Foo Conductor Pic 3 Dark.JPG

Dječija muzička predstava Bah jezdi na kamili autorke Đean J. Fu, izvedena u subotu na Don Brankovim danima muzike, samo je početak saradnje koju je KotorArt ove godine uspostavio s organizacijom Global Intercultural Performing Arts Cast (GIPAC). Kao dio ove organizacije koji se bavi mladim talentima, Akademija GIPAC predstaviće svoje talente i profesore na koncertu u petak u Crkvi Sv. Duha. Sopran Vandže Džang, generalna sekretarka i učitelj pjevanja u Bostonskoj kineskoj muzičkoj asocijaciji i predsjednica Akademije GIPAC, sopran Džang Džang, predavač na odsjeku za solo pjevanje i operu na Kineskom centralnom muzičkom konzervatorijumu u Pekingu, zatim Ćuen Juen, violinista u orkestru opere Metropoliten, orkestru All-Star i Montklerskom simfonijskon orkestru, kao i mladi talenat Akademije GIPAC, pijanista Šising Ju, izvešće poznata djela zapadnoevrskih kompozitora i upoznaće publiku s kompozicijama kineskih autora. Na taj način, međukulturna razmena, odnosno upoznavanje različitih kultura, kao ideja, nastavlja da se razvija i nakon pomenute predstave.


Đean J. Fu, kompozitorka i dirigentkinja, predavač je i јedna je od umjetničkih direktorki Akademije GIPAC. Kao osnovni cilj te institucije, ona ističe predstavljanje mladih talenata širom svijeta radi sticanja izvođačkog iskustva i međukulturne razmene. Višegodišnje pedagoško iskustvo Fu je stekla podučavajući na američkom Univerzitetu Tafts, Centralnom muzičkom konzervatorijumu u Pekingu, Šangajskom muzičkom konzervatorijumu i Geteovom institutu u Njujorku i Bostonu. Diriguje horovima i orkestrima, između ostalih i ansamblom International Prodigy Orchestra and Choir u Srbiji. 

 

Dječija predstava Bah jezdi na kamili, izvedena u Kotoru, rađena je prema Vašoj istoimenoj autobiografiji, objavljenoj prošle godine. Zašto ste se odlučili da napišete autobiografiju?
To jeste moja autobiografija, međutim, ona nije kao druge, „velike“ autobiografije. Riječ je o putovanju kroz moje muzičke pustolovine – od perioda kad sam bila dijete, potom kako sam rasla, pa sve do sada. U njoj postoje mnoge neočekivane stvari, mnogo iznenađenja – takav je jednostavno život, i to veoma inspiriše ljude.  Jer, bavim se profesijama koje nisam ranije učila. Počela sam muzičko obrazovanje kao izvođač, studirala sam kompoziciju i, na kraju, radim kao dirigent. Takve neočekivane stvari mogu biti inspirativne za mlade.


S obzirom na naslov autobiografije, da li je Bah Vaš omiljeni kompozitor?
On nije neminovno moj omiljeni kompozitor, međutim, on je svakako veoma značajan autor, mnogo ljudi zna za njega. Bah verovatno nikada nije video pravu kamilu, niti je putovao u druge države. Ideja u predstavi je bila predstaviti sve različite kulture i različite muzike. Bah, recimo, dolazi iz Njemačke i epohe baroka. Putujući magičnom kamilom, u bilo koji dio svijeta i bilo koje vrijeme,  on upoznaje druge muzičke kulture.


Na koji način se može prevazići problem nerazumjevanja drugih kultura?
Upravo ponudom ovakvih platformi. Jer, ako pronađemo način da ljudima učinimo kulturu veoma prihvatljivom, onda nećemo imati problem kao s nečim što nam je strano. Srećom, danas postoje razne on-line platorme koje otvaraju vrata ljudima i omogućuju prvi korak pri tom upoznavanju s drugim kulturama.

 

Jean Foo Conduct Pic 7 White (2).JPG

Na Akademiji GIPAC profesori rade s mladim talentima i omogućuju im nastupale u inostranstvu. Jedan od vaših centara nalazi se u Beogradu, trenutno jedini u Evropi. Koji su kriterijumi za uspostavljanje vaših odeljenja?
U Beogradu imamo bazu, a razlog je najviše logističke prirode. Nema specifičnih kriterijuma, treba da ima dovoljno izvođačkih grupa zainteresovanih da učestvuju u onome što radimo, kao što je to bio slučaj s predstavom u Kotoru. Za naše studente, bilo u Aziji i SAD, izazov je da nastupaju u inostranstvu. Isto tako, i za učenike u Evropi, koji odlaze u Aziju ili Ameriku. Rekla bih da je više potrebno strasti u onome što radimo, nego da ima striktnih kriterijuma. Jer, cilj je da pomažemo talentima kako bi imali veće šanse za nastape i stekli bogato izvođačko iskustvo.

Pored muzike, bavite se liderstvom, marketingom, menadžmentom. Šta od tih veština koristite kako biste unapredili rad sа studentima?
Mislim da je za nas kao muzičke pedagoge važno da pomažemo u povezivanju učenika s drugim organizacijamа. Zato, imamo tim za marketing i menadžment koji pomaže studentima. Naravno, najveći fokus pedagoga jeste na umjetnost. Rečju, naš posao je da za njih napravimo najbolje što možemo.

Boris Marković