Izvođački kapital za izvesnu budućnost
U samom finišu dvadeset trećeg izdanja, KotorArt donosi dva klavirska resitala – jedne mlade pijanistkinje, Jutjen Jang, i jednog proslavljenog pijaniste, Kemala Gekića. U ponedjeljak, 12. avgusta, u Crkvi Sv. Duha solističkim resitalom predstavila se kineska umjetnica Jutjen Jang koja je, sudeći prema aplauzu i ovacijama, zasjenila publiku svojom interpretacijom.
U nizu muzičkih događaja programskog segmenta China Stage koji KotorArt već nekoliko godina njeguje i kroz koji je prošao znatan broj umjetnika iz Kine, uglavnom mlađe generacije, solistički resital Jutjen Jang spada među najbolje, a iz određenih apsekata je i najbolji do sada. Iako mlada, sa svojih sedamnaest godina, Jang izvodi repertoar veoma složenih tehničkih zahtjeva, interpretaciju iznosi tačno (!), ubjedljivo i nadahnuto. Sa svojom mladalačkom čulnošću, enormnom potrebom za muzičkom scenom, cjelokupni repertoar zvučao je svježe, temperamentno i upečatljivo.
Jutjen Jang dolazi iz profesorske klase Vilijama Čena, čije smo učenike (studente) imali priliku i ranije da slušamo. Svoj veliki uspjeh Jang je doživjela na Jedanaestom međunarodnom takmičenju Čajkovski za mlade muzičare, 2023. godine, kada je osvojila Zlatnu medalju. Otada je nastupala sa Šangajskim filharmonijskim orkestrom i Šangajskim orkestrom filharmonijskog društva.
Kao učenica Srednje muzičke škole Šangajskog konzervatorijuma, Jang je prikazala iskustvo u intepretativnom snalaženju u različitim stilovima. Na KotorArtu ona se ipak usmjerila na kompozitore–pijaniste stavljajući akcenat na romantičarski repertoar i muziku 20. vijeka. Shodno tome, resital je počela Varijacijama op. 33 Karla Černija, prikazujući prije svega svoje zanatsko umijeće tumačenja transformacije jedne teme kroz različite kompozicione postupke. Uvod ka kulminacionim tačkama resitala bila je interpretacija „očeličene“ Karmen u rukopisu Feruča Buzonija, njegova Sonatina br. 6, izrađena na temama Bizeove opere. Međutim, prije nego što je uslijedio još jedan pogled kompozitora, pa i izvođača, na operska djela, Jutjen Jang je publiku uvela u svijet rafiniranog tona i suptilnosti kakvu je sam Frederik Šopen zamislio u svojoj kontrastno postavljenoj kompoziciji – Andante spianato i Velika briljantna poloneza. Bilo je to zatišje bred burom koju je pijanistkinja zakotrljala transkricpijom Franca Lista Izoldine teme iz Vagnerove opere Tristan i Izolda.
Pored ovog zapadnoevropskog repertoara, Jutjen Jang je izvela i savremeno djelo kineskog kompozitora Džoua Longa inspirisano mandžurskom folklornom muzikom i plesom, ali osmišljeno kroz savremene, zapadnoevropske kompozitorske tehnike. Bila je to odlična baza da Jang istakne sonornost instrumenta, široki spektar njegovih zvučnih mogućnosti. S tim u vezi, veoma dobro su se u celinu resitala uklopile etide Vasilija Mokranjca koje je pijanistkinja izvela na kraju. Virutoznost i pronicljivost u tumačenju kompleksnog muzičkog teksta umjetničke su vrijednosti koje je ova mlada pijanistkinja već stekla. A kada je takav kapital stečen, budućnost na svjetskoj sceni može biti sasvim izvesna.
I dok su se u interpetacijama mogli osjetiti mladalački polet i energija, Jutjen Jang je u kontaktu s publikom pokazala skromnost. Njeno prihvatanje zasluga koje joj je publika upućivala nakon svake izvedene kompozicije – burnim apaluzom i ovacijama, bilo je prilično statično. Naravno, ta vrsta scenske ekspresivnosti se može izvežbati. A možda će se i prirodno iskristalisati vremenom, sticanjem iskustva. A, tek je početak!
Boris Marković