KUSTURICA NA DON BRANKOVIM DANIMA MUZIKE

Ovogodišnji program Don Brankovih dana muzike, ako se posmatra iz ugla muzičkih žanrova, raznovrsniji je no ikad. Pored koncerata klasične muzike, žanrovski okvir nije proširen samo na džez, s čak pet koncerata, već i na rok muziku Bitoljskog kamernog orkestra, pop i džez muziku Radojke Šverko, Gabi Novak i Tereze Kesovije, te naposlijetku – na worldmusic. Najšire uzev, ovom posljednjom odrednicom bi se mogla opisati muzika Emira Kusturice i članova njegovog The No smoking Orchestra, koja se prvi put slušala u Kotoru kao dio programa KotorArta, u petak uveče na Ljetnjoj pozornici.


Emir Kusturica u svijetu je prije svega poznat kao reditelj i dobitnik najznačajnijih filmskih nagrade, kao što su: Zlatni lav na Venecijanskom filmskom festivalu, dvije Zlatne palme u Kanu, Srebrni medvjed na Berlinskom filmskom festivalu. Muzičku karijeru je počeo da razvija kao bas gitarista u čuvenom jugoslovenskom bendu Zabranjeno pušenje, a potom u svom ansamblu. Kao i u Kotoru, utisci publike na njihovim koncertima od Pariza,preko Moskve, do Beuenos Ajresa, Njujorka i Sidneja, uvijek su pozitivni, a muzikom i animacijom bend već na početku nastupa podigne publiku na noge.
Muzičari su izveli poznate numere iz filmskih ostvarenja kao što su Zavet, Život je čudo, Podzemlje, Crna mačka, bijeli mačor, kao i pjesme s novog kompakt-diska. Naime, CD je objavljen aprila ove godine, skoro deceniju nakon posljednjeg. S tog albuma, koji nosi naziv Corps diplomatique, izvedene su numere Comandante, Mila gora, Scared of dental drills, Cerveza. Na samom početku nastupa muzičari su uspostavili interakciju s publikom koja je učestvovala u pjesmi Fuck you MTV, odgovarajući na dio teksta refreнa, koji je inače sadržan u samom nazivu numere. Simbolično, ova pjesma pojašnjava stav umjetnika koji su, kako se u biografiji benda kaže, antiglobalistički orijentisani.


Kada je riječ o muzičkom stilu ovog ansamlba, worldmusic se treba razumjeti kao hibridni žanr koji u osnovi ima folklorne tradicije srpskog folklora, i to ne samo neke daleke, već i veoma bliske. Jer, citatni korpus kojima muzičari barataju kreće se od tradicionalnog kola do kafansko-svadbarskog zvuka razvijenog posljednjih decenija. U toj mješavini, međutim, mjesto pronalazi i muzika udaljenih kultura, ali i džez harmonija, improvizacija, kao i tvrđi zvukovi tehno-kulture.
Prevashodni cilj muzičkog događaja, očigledno, bila je zabava, na šta ukazuje i vizualni dojam na sceni – kostimi i koreografija, i atmosfera u publici – pjevanje i igranje na punoj Ljetnjoj pozornici.

Boris Marković