Pijanizmom od Dalekog istoka do Zapada

Saradnja koju je KotorArt prije par godina ostvario sa ambasadom Narodne Republike Kine, te kineskim institucijama - Šangajskom međunarodnom kulturnom asocijacijom i Šangajskom muzičkom asocijacijom, doprinijela je vidljivosti čitavog niza mladih talentovanih umjetnika iz Kine na festivalu i u ovom dijelu regiona.

5425919_kineskinja_ls.jpg

Na ovogodišnjem KotorArt Don Brankovim danima muzike nastupila je Čen Juenjen, koja je u Crkvi Sv. Duha, u utorak, 19. jula, održala klavirski resital.

Čen Juenjen je izvela djela kineskih i zapadnoevropskih kompozitora različitih epoha i stilova. Koncert je otpočela kompozicijom Pastirska frula, kineskog autora 20. vijeka, He Lutinga, nakon čega je izvela Fantaziju Cvijet jasmina, savremenog kineskog kompozitora Ču Vanghua. Obije kompozicije, nastale su pod uticajem kineskog folklora, a pentatonska ljestvična struktura, kao osnova melodijske linije i posljedično harmonskog jezika, bila je posebno izražena u prvoj kompoziciji. Ovim djelima Juenjen je predstavila dio svoje kulturne baštine, podcrtavajući sve to izvanmuzičkim sadržajem, simboličnim predmetima koji su bili okačeni na zidovima Crkve Sv. Duha a koji, prema kineskoj tradiciji, donose sreću.

Kada je riječ o klasičnom repertoaru, Juenjen se odlučila za djela Ludviga van Betovena i Franca Lista. Sonata za klavir u A-duru, op. 101, iz kasnog opusa Ludviga van Betovena, dio je repertoara koji umjetnica, kao apsolventkinja na Kraljevkoj muzičkoj akademiji u Londonu, izučava u klasi prof. Džoane MakGregor. Tumačeći je u stilu klasicizma, sa svim specifičnostima koje nosi kasni Betovenov stvaralački period, Juenjen je pokazala razumijevanje muzičkih cjelina, osjećaj za isticanje melodijskih fraza, dok nivo dramatičnosti nije predimenzionirala, već je dozirala prema sopstvenom osjećaju.

Čen Juenjen je dobitnica brojnih nagrada, a na Međunarodnom pijanističkom takmičenju grada Vigoa osvojila je čak četiri nagrade. Kao solistkinja, nastupala je širom Kine, kao i u Japanu, Italiji, Kraljevstvu Velike Britanije i Španiji, a sve to koncertno iskustvo reflektovalo se na pozitivan način na njenu interpretaciju na KotorArt Don Brankovim danima muzike. S tim u vezi, izvođenjem Sonate za klavir u h-molu Franca Lista pokazala je da vlada scenom, koristeći vremene racionalno, vlada tehnikom koja je u službi muzičkog teksta. Za interpretaciju Listove Sonate, jedne od najsloženijih u pijanističkoj literaturi, koja od pijaniste ne zahtjeva samo izvanrednu virtuoznost, nego i poseban pristup svhatanju cjeline i sprovođenju motiva na kojima ona tematski počiva, Juenjen je dobila topli aplauz publike.

Koncert China Stage završen je kompozicijom Jesenji mjesec nad mirnim morem, još jednim djelom savremenog kineskog autora, čime je mlada pijanistkinja Čen Juenjen tematski zaokružila svoj resital.