Preplitanje kulturnih identiteta počeo minutom ćutanja povodom tragedije na Cetinju

U petak, 12. avgusta u Crkvi Sv. Duha nastupili su mladi umjetnici iz Sjedinjenih Američkih Država i Crne Gore, koji su pred publikom KotorArta izveli djela Jozefa Hajdna, Antonjina Dvoržaka, kao i savremenih mladih autora, Slobodanke Dabović Đurić i Dariuša Derakšanija. Koncert je predstavljao vrhunac višegodišnje saradnje između pobratimskih gradova – Kotora i Santa Barbare i dio je projekta realizovanog uz podršku Ambasade SAD u Podgorici. 

muzicka preplitanja (1).jpg

Događaj je počeo minutom ćutanja povodom tragedije koja se tog dana desila na Cetinju. Spomenuto preplitanje kulturnih identiteta nije ostvareno samo kroz muzički program i nova djela. Jer, cilj projekta je, kako su na početku večeri naglasili direktor KotorArta Ratimir Martinović i ambasadorka SAD u Podgorici Džudi Rajzing Rajnke, razmjena mladih muzičara i podsticanje vršnjačke saradnje koja treba da rezultira i stvaranjem trajnih priteljstava među njima i jačanjem civilnih i kulturnih veza dva naroda. 

Koncert pod nazivom Kulturna preplitanja nastao je kao dio istoimenog projekta sa ciljem jačanja crnogorsko-američkih veza kako bi se podstakli vršnjačka saradnja, razmjena i mobilnost mladih muzičara, kompozitora i profesora muzike, te iniciralo komponovanje novih djela inspirisanih muzičkom i kulturnom baštinom tih zemalja. Tokom prethodne godine, po dvoje mladih muzičara iz Crne Gore i Santa Barbare pripremali su festivalski program. Iz Crne Gore, u projektu su učestvovali violinista Milutin Radulović, student prve godine na Muzičkoj akademiji u Sarajevu, i violinistkinja Milena Petković koja je završila osnovne studije na Muzičkoj akademiji na Cetinju i sada pohađa master na konzervatorijumu Đulio Tartini u Trstu. Iz Sjedinjenih Američkih Država na KotorArt došli su studenti Univerziteta Kalifornije u Santa Barbari (USCB) – violistkinja Karis Li i violončelista Ajvan Lo. Mladi umjetnici, različitog nivoa obrazovanja i sa različitim izvođačkim iskustvom, pripremali su se više dana u Kotoru, radeći sa mentorkom Timeom Kalmar, prof. kamerne muzike na Akademiji umetnosti u Novom Sadu. 

Kada je riječ o klasičnom repertoaru, muzičari su izveli Gudački kvartet u d-molu, op. 103 Jozefa Hajdna i Gudački kvartet u F-duru, op. 96 Antonjina Dvoržaka, suprotstvaljajući dvije različite epohe, klasicizam i romantizam. Pored toga, program je sadržao i po dva djela po porudžbini Festivala koja su komponovali mladi autori – Slobodanka Bobana Dabović Đurić iz Crne Gore i Dariuš Derakšani iz SAD. Njihov zadatak bio je da kroz jednu kompoziciju predstave kulturno nasljeđe svoje zemlje, a kroz drugu da u novom djelu upotrebe pjesmu iz sredine drugog autora. Tako je Dabović Đurić komponovala kompoziciju Guslar za gudački kvintet i klavir, dok je Derakšani napisao djelo (D)evolution, za gudački kvartet i elektorniku. Oni su u ovim djelima prikazali potpuno različite poglede na savremene tehnike komponovanja, podjednako kao i u kompozicijama sa citatima džez numere Jelly Roll Blues i klapske pjesme Boko, moja mila. Dok se Dabović Đurić trudila da zadrži prepoznatljivost džez numere, u njenoj ritmičkoj i melodijskoj kompononenti, dotle je Derakšani citate klapske pjesme „maskirao“ kroz elektornski izraz. 

Boris Marković