Sjutra koncert “Venecija u Kotoru” u Katedrali Sv. Tripuna
Najavljen festival Tollite portas
Kako je na današnjoj konferenciji za medije najavljeno, koncert pod nazivom Venecija u Kotoru održaće se sjutra, u utorak, 30. aprila, sa početkom u 20 časova, u Katedrali Sv. Tripuna u Kotoru. Ulaz na koncert je slobodan a koproducenti koncerta su Kotorska biskupija i KotorArt. Troje internacionalnih umjetnika: Iana Djakova, mecosopran, Marina Bjelova, teorba, i Ivan Velikanov, kornet i orgulje, predstaviće raznovrstan opus venecijanskih kompozitora iz perioda od 16. do 18. vijeka, među kojima su djela Monteverdija, Legrencija, Pićinija, Gabrijelija, Šica, Vivaldija i drugih istaknutih stvaralaca.
Koncert Venecija u Kotoru predstavlja najavu za festival rane muzike Tollite portas, čije je prvo izdanje planirano za oktobar ove godine.
Povodom sjutrašnjeg najavnog koncerta, kao i sadržaja i ideje cjelokupnog festivala, u Kotoru je održana konferencija za medije, a javnosti su se obratili Don Robert Tonsati, kancelar Kotorske biskupije, Ratimir Martinović, pijanista i direktor KotorArta, kao i Ivan Velikanov, dirigent i multi instrumentalista: kornetista i orguljaš, koji će nastupiti na koncertu.
Tolite portas je jedini festival koji je posvećen ranoj muzici u Crnoj Gori i s druge strane prvi i jedini festival takve vrste koji će se odvijati u kotorskoj Katedrali koja je, kao što znamo, najznačajniji spomenik srednjovjekovne, romaničke arhitekture, ne samo u Crnoj Gori, nego i istočnoj obali Jadrana. Sam naš grad Kotor bio je najveće središte kulturne djelatnosti, umjetničkog stvaralaštva i ono što je možda široj javnosti manje poznato, najstariji muzički, notirani zapisi u Crnoj Gori su upravo kotorski muzički zapisi. Želimo ponuditi publici, prije svega domaćoj, ali i stranoj, cijeli taj raspon od srednjeg vijeka do renesanse i ranog baroka u oktobru, u periodu koji nema toliko kulturnih događaja, kada sve gužve padnu i kulturne aktivnosti se na ovom području smanje. Kroz festival ćemo prezentovati dio baštine koji je nepoznat. Gregorijanska muzika, gregorijanika, renesansa, rana polifonija i barok se jednostavno u Crnoj Gori vrlo rijetko ili skoro nikada ne izvode. Tu je potrebna drugačija stručnost i drugačiji instrumenti. Želimo domaćim kao i stranim posjetiteljima ponuditi otkrivanje te srednjovjekovne muzičke baštine koja nije samo muzika, već su u pitanju i muzičke povezanosti, kulturne veze i umjetničke razmjene koje su svoje središte nalazile upravo u Kotoru, jer Kotor stoji na raskrižju civilazacija, na raskrižju između istoka i zapada. Ovdje se isprepliću različiti kulturni i umjetnički uticaji. Katedrala Svetog Tripuna je idealan prostor za ovakve koncerte jer će svojom monumentalnošću i skladom dopustiti da se otkriju svi slojevi i karakteristike rane muzike. - istakao je, između ostalog, Don Robert Tonsati, kancelar Kotorske biskupije i osnivač fesrtivala Tollite portas.
Ivan Velikanov je najavio sjutrašnji koncert, govoreći o kompozitorima, uticaju venecijanske muzičke kulture na Kotor i Boku, predstavio kolege na sjutrašnjem koncertu i upoznao javnost sa istorijskim instrumentima na kojima će se koncert izvoditi.
Danas svi poznaju Vivaldija kao glavnog venecijanskog kompozitora, ali i prije njega imamo tradiciju velikih kompozitora koji su ostavili dubok trag, kao što su Legrenci, Gabrijeli i naravno Monteverdi kao jedan od najznačajnih kompozitora toga doba. Izvodiće se muzika na istorijskim instrumentima, koji su u to vrijeme bili veoma rasprostranjeni, ali su danas rijetki. To su teorba (velika lauta), orgulje i kornet- potpuno zaboravljeni duvački instrument, rekonstruisan krajem 20. vijeka. Nisam siguran, ali mislim da će se kornet po prvi put čuti u Crnoj Gori. - izjavio je Ivan Velikanov, dirigent i multi instrumentalista.
Ratimir Martinović, koncertni pijanista, univerzitetski profesor i direktor Međunarodnog festivala KotorArt istakao je da zdušno podržava ideju osnivanja festivala rane muzike u Kotoru. Martinović takav festival smatra kulturološki, istorijski i umjetnički izuzetno značajnim a turistički može biti interesantan u ovom periodu godine jer ima mogućnost da privuče partikularnu publiku koja je zainteresovana za ovu, podjednako specifičnu oblast muzičke umjetnosti.
Najava istraživačkog aspekta ovog festivala, pored umjetnički izuzetno vrijednog programa, govori o temeljnom pristupu inicijatora. Veliki entuzijazam od strane ekipe KotorArta je, čini mi se, utemeljen u doživljaju ovog festivala kao nečega što nedostaje, ne samo Kotoru već i cijeloj Crnoj Gori i potpuno sam siguran u uspjeh, ne samo na lokalnom i državnom, već i međunarodnom nivou. KotorArt će svojom ekspertizom u različitim domenima dati svoj puni doprinos takvoj ideji.