Tri premijere za početak Don Brankovih dana muzike

Osamnaesti po redu KotorArt Don Brankovi dani muzike svečano su otvoreni u nedjelju, 14. jula na Trgu ispred Katedrale Sv. Tripuna u Kotoru. Ceremonija je počela izvođenjem državne himne, a potom se prisutnoj publici, posjetiocima iz sfere kulturnog i javnog života, obratio umjetnički direktor KotorArta, prof. Ratimir Martinović, kao i ministar kulture u Vladi Crne Gore, Aleksandar Bogdanović.

umjetnost_sjecanja-238.jpg

Program otvaranja bio je posvećen dvema godišnjicama, obilježavanju četiri decenije od stravičnog zemljotresa koji je 1979. godine pogodio Kotor, s jedne strane, i četiri decenije od stavljanja grada Kotora na Listu svjetske baštine UNESCO-a, s druge. U svom govoru Maritnović je napravio vezu između stravičnog potresa koji je tada zadesio Kotor, posljedica koji je ostavio u životima ljudi i životu Kotora uopšte, i onih potresa koji se dešavaju danas, na planu politike, kulture, među ljudima. S tim u vezi, istakao je tri poruke koje svako treba da ima na umu, kada je riječ o Kotoru, a to su divljenje, zahvalnost i posvećenje.


Umjetnički program obuhvatio je tri premijere, dvije muzičke i jednu filmsku, djela koje je KotorArt naručio od crnogorskih autora – kompozitora Ivana Marovića i Nine Perović, kao i od reditelja Dušana Vulekovića. Tako je Festival nastavio s višegodišnjom praksom njegovanja domaće umjetničke produkcije, zbog čega se izdvaja kao vodeći festival u regionu. Obije kompozicije pisane su za glasove i orkestar, a čast da izvođački otvori ovogodišnji KotorArt pripala je Festivalskom orkestru KotorArta kojim je dirigovao Julio Marić, hrvatski dirigent, rodom iz Kotora.

 

umjetnost_sjecanja-341.jpg

Ivan Marović je komponovao djelo pod nazivom Kotor 1979, kao omaž stravičnom zemljotresu, a s obzirom na izvođački sastav, autor je kombinovao dva polazišta u svom radu: ono usmereno na instrumentalni dio, tretman gudačkog orkestra i njegove mogućnosti u umjetničkoj muzici, i ono usmereno na vokalni dio kompozicije, prateći estetske okvire profanog i popularnog stila hip-hopa. S tim u vezi, ostvario je saradnju s crnogorskom klapom, hip-hop duom Hu Si, Dejanom Dedovićem Deduhom i Mariom Đorđevićem Nojzom, koji se na premijeri nisu potpisali samo kao izvođači vokalnih deonica, već i kao autori teksta. Upravo je taj sudar različitih izvođačkih pristupa doveo do osnovne karakteristike djela – polistilizma s elementima konkretne muzike (u onom dijelu kada se čuje potres tla ili sirena za opasnost), čime je relativno lako ostvarena komunikativnost s publikom. Premda je praksa hip-hopa specifična po povišenim emocijama, ona se u ovom slučaju prije svega osjetila na planu literarnog teksta, dok je vokalno izvođenje odavalo utisak određenog otklona, možda opravdano s obzirom na vremensku distancu prema samom događaju.


Drugu kompoziciju napisala je crnogorska autorka Nina Perović koja je, inače, završila doktorsko-umjetničke studije na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu, u klasi prof. Srđana Hofmana. Autorka je djelo Pogledi napisala za tri soprana i gudački orkestar, a pred brojnom publikom vokalne uloge tumačile su soprani Olivera Tičević, Marijana Šovran i Milica Milanović. U osnovi vedrog duha, oslanjajući se, između ostalog, i na zakonitosti minimalizma, kompozicija je istakla jednu sopransku dionicu (Tičević), dok su joj druge dvije bile u određenoj mjeri podređene. Repetitivnost, prisutna u orkestru, prenijela se i na vokalne dionice, ali više u smislu izraza, nego ritmičkog toka, s obzirom na česta silazna „glisanda“ koja bi simbolički mogla da predstavljaju talase.


Svečano otvaranje Don Brankovih dana muzike završeno je emitovanjem dokumentarnog filma Dušana Vulekovića pod nazivom Potresi, u kojem su svedoci zemljotresa iznijeli svoja sjećanja. Svedočili su o trenucima koji su „svega“ deset sekundi, koliko je trajao zemljotres, pretvorili u vječnost, o životu „poslije“ i njihovom doživljaju Kotora danas.

Boris Marković