Umjetnost koja ruši društvene barijere

Bavljenje mladim umjetnicima je za KotorArt Don Brankove dane muzike jedan od važnih koncepcijskih stubova koji, iz godine u godinu, podcrtava važne vrijednosti savremenog društva. Nakon festivalskog „predtakta“, kada su nastupili učenici ŠOSMO Vida Matjan, te svečanog otvaranja Festivala, kada su mladi solisti iz zemlje i regiona učestvovali u izvođenju operskih ostvarenja evropskih romantičara koji se kroz libreta referišu na crnogorsku istoriju i kulturu, scenu su zauzeli članovi kamernog orkestra Kamerata Balkanika. Predvođeni mladim violinistom i koncertmajstorom Fedorom Rudinom, ansambl je u punom Bogodoridičinom hramu na Prčnju, u četvrtak 14. jula, izveo djela klasicizma i romantizma – Volfganga Amadeusa Mocarta, Franca Šuberta i Edvarda Griga.
kamerata balkanika muzicka kritika.jpg
Premda je prvobitno planirano da nakon Mocartovog Divertimenta u B-duru bude izveden Koncert za violinu i orkestar u A-duru Jozefa Hajdna i Pastoralna simfonija Ludviga van Betovena, čime bi se repertoar stilski zaokružio u kontekstu bečkog klasicizma, umjetnici su se odlučili za nešto drugačiji programski izbor, kako je u pozdravnom govoru nagovjestila Jovanka Višekruna, umjetnička direktorka ArtLinka, Festivala čiji je ansambl ArtLink mladi virtuozi inače bio baza za nastajanje Kamerate Balkanike.
 
Fedor Rudin, potomak čuvenog kompozitora ruske avangarde, Edisona Denisova, prije svega je violinista – iako mlad, sa dosta scenskog iskustva. Postao je laureat takmičenja Premio Paganini u Đenovi i Đeorđe Enesku u Bukureštu. Učio je od vrhunskih pedagoga, Miroslava Rusena i Svetlina Rusjeva, diplomirao je na Visokoj školi za muziku u Kelnu, u klasi Zahara Brona, i na Univerzitetu Mocarteum u Salcburgu, u klasi Pjera Amojala, dok je postdiplomske studije završio na Univerzitetu umjetnosti u Gracu, u klasi Borisa Kušnera. Posebno ubedljiva je bila njegova interpretacija Šubertove kompozicije Introdukcija i rondo za solo violinu i gudače, u kojoj je, u stilskom orkuženju ranog romantizma, istakao i bogatstvo svoje muzikalnosti, i izuzetne vještine soliste. Izvodeći Svitu Holberg, op. 40, umjetnici su publiku zvukom uveli u svijet baroknih igara iz vizure jednog romantičarskog kompozitora, Edvarda Griga. Kroz preludijum, sarabandu, gavotu, ariju i rigodon, muzičari su vješto istakli karakterne različitosti među stavovima djela.
 
Pored rada na predstavljanju muzičke umjetnosti, kamerni orkestar Kamerata Balkanika ima misiju da odabirom muzičara sa Balkana predstavi ovaj region u najboljem svjetlu, kroz prizmu razumjevanja etičkih različitosti. Nastup ovog orkestra, sastavljenog od talentovanih mladih muzičara iz regiona, i koncert-majstora Fedora Rudina potvrđuje da je podsticajno okruženje unutar ansambla osnovni uslov za dobru interpretaciju. Tim prije, što je energetski vrtlog Fedora Rudina dodatno doprinio ukupnom utisku.
Boris Marković