PJACA OD FILOZOFA: CRNOGORKA KAO INSPIRACIJA

2023-07-25 21:00

Crkva Sv. Duha

utorak, 25. jul 
Crkva Sv. Duha, 21 h
PJACA OD FILOZOFA: VOX FEMINAE

CRNOGORKA KAO INSPIRACIJA

DOBRILA POPOVIĆ, profesor muzike
TOMAŠ SLAVICKI, muzikolog

Moderator: DRAGANA JOVANOVIĆ

PETRA RADULOVIĆ, sopran
LJILJANA LIŠKOVIĆ, sopran
VIŠNJA RADOSAV, mecosopran
VLADIMIR ČABAK, tenor
OLEKSIJ MOLČANOV, klavir

MUZIČKI PROGRAM

Jaroslav Vogel (1894–1970)
Proč mně Bůh odpírá, co dal té pastýřce?, arija Jovane, iz prvog čina opere Jovana
Maria! Z kostela právě?, duet Jovane i Marije, iz drugog čina opere Jovana
Spi, dítě mé, usni již, uspavanka Marije, iz drugog čina opere Jovana

Marco Anzoletti (1867–1919)
La mammoletta pallida, arija Milice, iz prvog čina opere Milica
Sebben la turcica divisa rivesto, arija Hasana, iz prvog čina opere Milica
Raggio del mio fidente cor, duet Milice i Hasana, iz Epiloga opere Milica

 

Program Crnogorka kao inspiracija bavi se ženskim pitanjem i rodnom ravnopravnošću u Crnoj Gori, nekada i sada. U umjetničko-debatnom programu Crnogorka kao inspiracija biće predstavljene dvije novootkrivene opere inspirisane ženom, Crnogorkom. Riječ je o operi Milica, italijanskog violiniste, pisca i kompozitora Marka Ancoletija, nastaloj 1897. godine u Milanu, koja do sada nije izvođena, i opera Jovana, češkog kompozitora Jaroslava Vogela, izvedenoj u Narodnom Moravskom pozorištu u Ostravi, 1939. godine. O operama će govoriti muzikolozi Dobrila Boba Popović i Tomaš Slavicki, dok će u ulogama glavnih protagonista odabranih numera iz navedenih opera biti soprani Petra Radulović i Ljiljana Lišković, mecosopran Višnja Radosav i tenor Vladimir Čabak, uz pijanistu Alekseja Molčanova.

Dobrila.jpg

Dobrila Popović završila je osnovne i poslijediplomske studije na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu. Stručno se usavršavala na Državnom konzervatorijumu Santa Cecilia u Rimu, kod maestra Maura Bortolotija. Objavila je više stručnih radova iz muzičke pedagogije u domaćim i stranim publikacijama. U saradnji sa Zavodom za udžbenike i nastavna sredstva Podgorica obavlja poslove recenzenta za udžbenike muzičke kulture. Jedna je od autora školskih udžbenika, priručnika za nastavnike i CD materijala za Muzika 7, Muzika 9 i Muzička kultura 9. U svojstvu savjetnika za muziku Ministarstva kulture Crne Gore, u obnovljenom Nacionalnom pozorištu u Podgorici uspostavila je koncertnu djelatnost kao jedan od segmenata rada teatra. Organizovala je brojne koncerte posvećene promociji mladih talenata, ali i koncerte afirmisanih muzičara iz zemlje i inostranstva. Osmislila je više projekata međunarodne saradnje i predstavljanja crnogorskih muzičara u inostranstvu. Učestvovala je u istraživačkim projektima na prikupljanju i sistematizaciji građe crnogorskog muzičkog nasljeđa. U okviru Istraživačke jedinice KotorArta pokrenula je segment posvećen crnogorskoj muzičkoj baštini.

TSl_foto_2019_1.jpg

Tomaš Slavicki, studirao je istoriju muzike u Pragu. Radio je na Akademiji nauka u Pragu, na odjeljenju za muzikologiju, a potom i etnologiju. U svom radu specijalizovao se za kulturno pamćenje i muzički život u Češkoj i srednjoj Evropi, posebno za istoriju čeških muzičara u inostranstvu, zajedničko pamćenje naroda nekadašnje Austrije i nasljeđe međusobnih kulturnih odnosa srednjoevropskih naroda. Učestvovao je na konferencijama u Češkoj, Austriji, Njemačkoj, Italiji, Hrvatskoj i Slovačkoj. Koautor je više knjiga koje su nastale u saradnji s istoričarima, slavistima, istoričarima književnosti, istoričarima umjetnosti i folkloristima. Po potrebi se posvećuje novinarstvu i predavanjima na raznim univerzitetima i kursevima. Kao eksterni saradnik Češkog radija pripremao je nekoliko cjelogodišnjih serija muzičkih programa. Zaposlen je kao kustos i naučni saradnik u Narodnom muzeju – Češkom muzeju u Pragu.

20220911-DBE00407.jpg

Petra Radulović solistkinja je Državne opere u Hanoveru i članica ansamblaMeđunarodnog operskog studija u okviru hanoverske Opere. Debitovala je na Festivalu u Verbijeu u Hamperdinkovoj operi Hansel i Gretel, 2022. godine. Ostvarila je brojne uloge: Papagene (Mocart, Čarobna frula), Pastirke (Ravel, Dijete i čarolije), Zerline (Mocart, Don Đovani) u teatru Dvorca Šenbrun; Serpine (Paizjelo, Služavka gospodarica) s festivalom Operosa Opera; Fraskite (Bize, Karmen), Alme (Evers, Humanoid), Jante (Maršner, Vampir), Barbarine (Mocart, Figarova ženidba), Flore (Britn, The turn of the Screw), Erste Nimfe (Dvoržak, Rusalka), Madeleine Usher (Glas, The Fall of the House of Usher). Nastupila je u Minesoti s Loserovim Momcima i lutkama i Sondhajmovom Malom noćnom muzikom (A Little Night Music), 2016. godine. Sarađivala je s brojnim rediteljima. Diplomirala je solo pjevanje na Univerzitetu za muziku i scenske umjetnosti u Beču, u klasi prof. Rainera Trosta. Usavršavala se na majstorskim kursevima kod Nila Šikofa, Barbare Fritoli, Tomasa Hempsona, Tomasa Kvasthoga, Edit Vijens, Lile Ilijeve, Petera Bernea, Klaudije Viske, Kristofa Pregardjena itd.

Ljiljana Liskovic.jpg

Ljiljana Lišković školovala se na Akademiji umetnosti u Novom Sadu, u klasi prof. Vere Kovač Vitkai i na Univerzitetu za muziku i scenske umjetnosti u Beču, u klasama Helene Lazarske, Margarite Lilove i Klaudije Viske, gdje je stekla diplomu magistra umjetnosti. Nastupala je na turneji u Japanu s ansamblom Koncertnog udruženja Bečke opere, na ljetnjim festivalima Le petit Festival du Theatre u Dubrovniku, Mocart u Rajnsbergu (Austrija), Opera Pjenca u Toskani, na Festivalu u Amandoli, Culture of the spirit (Italija). Ostvarila je uloge Kraljice noći (Mocart, Čarobna frula), Adine (Doniceti, Ljubavni napitak), Mimi (Pučini, Boemi) i dr. Održala je koncerte u svečanoj sali Sersanti, Teatru Ebe Stinjani u Imoli, nastupala u pozorištima u Ferari i Budriju, u Italiji, Srpskom narodnom pozorištu u Novom Sadu. Sarađuje s Vojvođanskim simfonijskim orkestrom, Novosadskim kamernim ansamblom, gitaristom Zoranom Krajišnikom, pijanistima Natašom Veljković, Aleksandrom Rakić i Gasparom Hantom. Docent je na Katedri za solo pjevanje Akademije umetnosti u Novom Sadu. Majstorske kurseve držala je u Srbiji, Crnoj Gori, Sloveniji i Italiji.

Višnja Radosav, foto_ Emir Memedovski.jpg

Višnja Radosav diplomirala je solo pjevanje na Akademiji lepih umetnosti u Beogradu, u klasi prof. Vesne Opsenice, a specijalizirala na Fakultetu muzičke umetnosti, u klasi prof. Nikole Mijailovića. Debitovala je u Makedonskoj operi i baletu u Skoplju, potom u Hrvatskom narodnom kazalištu u Zagrebu i u Osijeku, Narodnom pozorištu u Beogradu i Srpskom narodnom pozorištu u Novom Sadu, 2016. godine. Ostvarila je uloge Ulrike (Verdi, Bal pod maskama), Madalene (Verdi, Rigoleto), Olge (Čajkovski, Evgenije Onjegin), princeze Eboli (Verdi, Don Karlos), Emilije (Verdi, Otelo), Jule (Despić, Pop Ćira i pop Spira), Amneris (Verdi, Aida). Nastupala je s Beogradskom i Zrenjaninskom filharmonijom, na Operskom festivalu u Jermeniji, Internacionalnom institutu vokalne umjetnosti u Njujorku,Belefu u Beogradu. Usavršavala se na majstorskim kursevima umjetnika kao što su: Lučijana Dintino, Rut Falkon, Minjon Dan, Hemdi Kfir, Džoan Dorman, Darina Takova, Dženifer Larmore, Đorđe Nešić, Bojan Suđić, Aleksandar Marković i dr. Pohađa doktorske umjetničke studije solo pjevanja na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu. Solistkinja je opere Srpskog narodnog pozorišta u Novom Sadu.

Vladimir Čabak 1.JPG

Vladimir Ćabak je muzičko obrazovanje počeo sa sedam godina u Nižoj muzičkoj školi Vasa Pavić u Podgorici. Nakon Srednje muzičke škole, u klasi profesorice Marine Cuce Franović, studirao je na Univerzitetu za muziku i scenske umjetnosti u Beču, u klasi profesora Martina Vake. U Beču je bio član operskih horova i nastupao u poznatim operskim kućama i koncertnim salama. Debitovao je u ulozi Monostatosa (Mocart, Čarobna frula) u Kraljevskom pozorištu u dvorcu Šenburn. Ostvario je uloge Don Bazilija i Don Kurcija (Mocart, Figarova ženidba), Štaudingera (Ferek- Petrik/Djavijak, Elsa), Kismeta (Fijan/Dič/Eksik, Kismet i Mazen), Studentski broj 5 (Sijevert/Vanunu, Mrtvi razred) itd. Među predstojećim nastupima izdvaja se uloga u operi Miameide, Julia Purgina, dupla uloga „besposlenjaka“ i „radnika u njivi“ (Jugendstil Teatar, Beč), kao i uloga pjevača u dramskoj predstavi Stolice, u režiji Josija Vanunua. Član je Šenbrunske dvorske kapele kao tenor solista od 2020, gdje je već otpjevao značajne mise Hajdna, Mocarta, Šuberta itd. Član je studijskog hora u produkcijskoj kući Synchronstage Vienna koja se bavi proizvodnjom muzike za filmove i video-igrice.