OKRUGLI STO 100 godina od smrti Franca Kafke

2024-07-15 21:30

Kreativni Hab Kotor

ponedjeljak, 15. jul
Kreativni Hab Kotor, 21.30 h

OKRUGLI STO
100 godina od smrti Franca Kafke

Učesnici:
Pavle Milenković, sociolog
Biljana Pajić, germanistkinja
Maja Mrđenović, moderator, filološkinja opšte književnosti i teorije književnosti


Kafkin roman Proces jedno od najneobičnijih i najčuvenijih djela svjetske književnosti, za koje se često kaže da, sa svojom frustrirajućom neprozirnošću i zavodljivom dvosmislenošću, predstavlja šifru savremene egzistencije. Pridjev kafkijanski, koji se odomaćio za Kafkin samosvojan i osebujan književni svijet –  svijet pojedinca u sredini koja se upravlja po nekom nepoznatom, naoko alogičnom mehanizmu, kao u nekom mučnom snu – par ekselans je odlika (i) naše aktuelne svakodnevice. Deformisani svijet koji Kafka kreira očigledno ne može biti doslovno stvaran, ali je izuzetno stvarno ono što se u tom svijetu događa s ljudima, njihovim osjećanjima, mislima i sudbinama. U tom smislu, paradoksalno, u apsurdnom kontekstu, Kafka može biti shvaćen i kao najveći realista među pripovjedačima: iza sve njegove imanentne zagonetnosti slutimo jednostavne i nedvojbene istine. Šta se sve sliva u sveprisutnu mòru koja nas steže, koči, i pretvara u mehanizovane, egoistične, kukavičke marionete, neosjetljive u svojoj nesposobnosti za čuđenje? Na koje načine Proces, poput bolno zasljepljujuće svjetlosti, kontinuirano pogađa nečistu savjest čovječanstva i djeluje kao „sjekira za zaleđeno more u nama“?

Maja Marđenović

Pavle Milenkovic foto.JPG

Pavle (Dragan) Milenković, redovni profesor na Filozofskom fakultetu Univerziteta u Novom Sadu, studirao je na Pravnom i Filozofskom fakultetu u Beogradu. Tokom osamdesetih i devedesetih godina sporadično objavljuje književne tekstove, a u kraćem periodu tokom devedesetih osvrte na kulturnu scenu u Srbiji i Beogradu (film, televizija, likovna scena) u dnevniku Borba (ubrzo potom i: Naša Borba). Diplomirao, magistrirao i doktorirao je na Odeljenju za sociologiju Filozofskog fakulteta u Beogradu. Najprije je postao istraživač-saradnik na Institutu za sociološka istraživanja Filozofskog fakulteta u Beogradu, zatim asistent-pripravnik na Filozofskom fakultetu u Novom Sadu i potom redovni profesor na Odseku za sociologiju Filozofskog fakulteta u Novom Sadu. Učesnik je u više domaćih i međunarodnih projekata, koordinator-rukovodilac za Univerzitet u Novom Sadu na Erasmus + projektu School-to-Work Transition for Higher Education students with disabilities in Serbia, Montenegro and BiH (Trans2Work). Bio je član Predsedništva Sociološkog naučnog društva Srbije (2018-2023). Objavio je pet autorskih knjiga, samostalno i u koautorstvu priredio osam monografskih publikacija i zbornika.

Biljana Pajic foto.jpg

Biljana Pajić završila je osnovne i master studije njemačkog jezika i književnosti na Filološkom fakultetu u Beogradu, gdje je trenutno na doktorskim studijama, u okviru kojih se bavi istraživanjem u oblasti nauke o prevođenju. Objavila je više radova na temu nauke o prevođenju i učestvovala na međunarodnim konferencijama. Bila je stipendistkinja programa CEEPUS, 2010. i 2017. godine, u Centru za studije prevođenja u Beču, kao i Književnog kolokvijuma u Berlinu, 2021. godine, u okviru stipendije Šrite. Zaposlena je u Institutu Gete u Beogradu od 2012. godine, gdje između ostalog organizuje književne događaje. Bavi se književnim prevođenjem, a njeni najnoviji objavljeni prevodi su četvrti dio romana Svaki dan u godini, njemačkog autora Uvea Jonzona (Laguna, 2022.) i roman Oto Kvant na radnom zadatku, Johena Šmita (Radni sto, 2023).

Maja Mrdjenovic foto1.jpg

Maja Mrđenović, teatrološkinja i pozorišna kritičarka,  diplomirala je na katedri za Opštu književnost i teoriju književnosti Filološkog fakulteta Univerziteta u Beogradu, gdje je i odbranila i master rad, dok je zvanje magistra pozorišne produkcije stekla na Fakultetu dramskih umjetnosti Cetinje. Doktorantkinja je na završnoj godini Doktorskih naučnih studija teorije dramskih umetnosti, medija i kulture Fakulteta dramskih umetnosti u Beogradu. Bila je saradnica u nastavi na Fakultetu za crnogorski jezik i književnost na Cetinju, pozorišna kritičarka crnogorskog dnevnog lista Pobjeda, članica redakcije i saradnica crnogorskog časopisa za pozorište, kulturu i izvedbene umjetnosti Gest, urednica Teorijskog programa i moderatorka razgovora o predstavama Kotorskog festivala pozorišta za djecu. Jedna je od osnivačica i urednica elektronskog pozorišnog časopisa Peripetija.me. Autorka je knjige Pola porcije u pola cijene: Pozorište za djecu i mlade u Crnoj Gori (2019). U Crnoj Gori i regionu bila je voditeljka razgovora o predstavama, selektorka i članica žirija na nekoliko pozorišnih festivala, medijatorka brojnih okruglih stolova i konferencija. Članica je Udruženja pozorišnih kritičara i teatrologa Crne Gore.